Rabu, 9 Februari 2011

Apabila dilarang makin di buat.......

Bismillahirohmanirrohim...

Apabila ada sesuatu perkara yang dilarang…pasti ada saja manusia yang melakukannya
sebagai contoh video di bawah ni    :

video

Video ni menyaksikan  segelintir manusia yang suka melakukan apabila sudah dilarang….
Di sebuah perkarangan jalan raya mereka telah menyediakan satu tempat khas yang berbentuk segi empat  yang didalamnya diletakkan seseorang untuk merencanakan aktiviti mereka ini…
Mereka telah menyediakan satu bahagian dari segi empat itu utk melihat apa yang terdapat di dalamnya…,tetapi di atas bahagian itu di letakkan  larangan untuk melihat di dalamnya…


……..tetapi nak di buatnya cerita ..tetap ada yang melihat di dalamnya …apabila seseorang melihat akan di lanyak oleh orang di dalam  dengan sebiji kek ….
Apa yang di lakukan oleh orang yang di lanyek  itu…marahla……………



Yang bestnya tau apa..,ada satu slot dalam video itu …seorang manusia terlihat larangan itu.., dia pergi gaya macam orang nak buat satu dosa ..sebelum melihat di dalam nya..,dia melihat kiri…,kanan…,takut ade orang melihatnya melakukan larangan tu…
Itulah manusia……..
Apabila membuat sesuatu dosa…,…bila diazab baru nak sedar…
Itulah muslihat yang nak dilaksanakan oleh IBLIS…sehingga kita lari dari naungan ALLAH..(nauzubillah)…
Kerana apa?...kerana iblis tidak akan sesekali menganjakkan diri dari menyesatkan manusia sehingga ke akhir hayat seseorang manusia…

Tetapi ingatlah ada yang di benci oleh iblis :



  • Pemuda yang bertaqwa kepada Allah dan selalu berkorban untuk kepentinganjalan Allah.
  • Alim ulama yang bertaqwa berusaha menjauhkan diri dari perkara yang haram dan syubhah.
  • Fakir miskin yang sabar dan tidak menceritakan kesusahannya kepada orang lain . Oleh itu dia akan mendapat pahala kerana penderitaan itu..,jika sebaliknya dia tidak sabar dengan penderitaannya itu,..maka ia berdosa kerana tidak redha denga qada’ dan qada..
  • Orang – orang  kaya yang pemurah  dan orang –orang yang mencari kekayaan di jalan Allah yang mengunakan hartanya ke jalan halal..


Mengapa ya…??

Kerana iblis tahu mereka ini akan mendapat kebajikan dari Allah:


  • Allah memberikan keberkatan di dalam hartanya.
  • Allah akan melahirkan rasa kasih dan sayang terhadap sesame manusia .
  • Menjauhkan dirinya dari bahaya.
  • Sedekah akan melindungi  dirinya dari api Neraka.
Oleh itu sama sama lah kita mengucapkan syukur kepada Allah SWT…, yang telah memberikan kebahagian kepada umat Muhammad yang beragama islam dan akan member kesengsaraan kepada pengikut iblis laknatuallah…

Mudah – mudahan usaha kita melakukan amal kebajikan akan menjadi bekalan menuju hari penentuan kelak…






3 ulasan:

  1. Ingat ceramah ustaz rahim mase JDK...video nie slain memberi peringatan ttp juga mggamit memori gelak ketawa bersama...

    syukran masyitah

    aishah humaira

    BalasPadam
  2. ha'a..aishah ana pun rindu kan gelak tawa time tu..ragi rindu bila tengok balik video tu..huhuhu~~

    BalasPadam
  3. suka baca entry-entry kakak :)

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...