Jumaat, 20 Mei 2011

Super duper buzy.-semua milik Allah....

ASSALAMUALAIKUM...
salam sejahtera ....selamat berjamu selera disini....
sudah banyak saya ketinggalan dalam dunia 'mengupdate blog ' ni yer....bila melihat sebelah kanan laman ini...banayak yang dah diupdate blog kekawan makcik dan sesiapa sahaja yang tersangat rajin meluahkan atau memberi pandangan atau kisah hidup masing masing....



dan Saya......... menyepi sementara... 1 miggu je pon...x lama mana....

jadi super duper buzy  saya  tu hanyalah perjalanan masa kita dalam menunaikan kewajiban yang utama....jadi semuanya diatur oleh allah jadi pergunakan masa yang sewajarnya dalam menyusun masakehidupan kita..


dan dikesempatan ini.....sempat lagii ker????
saya nak ucapkan sedikit kata kata kepada semua pembaca sempea hari guru yang dah berlalu ...
perdengarkan yer....

Orang kata guru itu penat,
Gaji berhitung kerja berlambak...,
tapi saya berkata guru itu cukup merehatkan....,
mengajar beberapa subjek tapi peuh dengan berkat..,
kerja sekerat - kerat pahala penuh sendat...,
ilmu yang dicurah tidak dapat disekat.. 
makin dicurah makin mendekat....


 POHON PALMA TEGAK BERDIRI, 
DITANAM MARI DI TEPI BANGUNAN,

ILMU DIDUNIA TERUS DI CARI...

JASA GURU DI LUPA JANGAN...



 
 doakan saya supaya terus kuat berada di muka bumi...terus menerus menyampaikan risalah islam dan terus menerus mencari ilmu....ya ilmu laduniii...ameen,,...
          sekadar pekongsian ...
walahu'alam.. 
 
 

Ahad, 8 Mei 2011

MENGHARGAI ...

huhuhu..menegeluh oh no ~~
Assalamualaikum semua ..semoga sihat walafiat atas kehendakNYA.. inshaAllah...

pernah x Antunna semua dengan situasi ini?? :


atau seperti ini..but jarang yang melafazkan sedemikian..:



macam mana sekarang..., kita susah nak melafazkan penghargaan kepada manusia lain kenapa...boleh saya tahu apa reason anda...?????

JAWABLA,...janganla mengharap saya jawab...,
Allah daku dah perasan pulak dah...

erm x pe...biar say beri jawapanya melalui sebuah cerita....

the story about seorang emak dan seorang anak.....

Pada waktu itu si anak sedang marahkan si ibu hanya perkara kecil.., mungkin makanan x sedap..atau duit tidak cukup diberi ibu..atau apa apa sahaja ..,yang penting masalah yang bukan mengegarkan dunia....



Apabila anak ini bertitle remaja..... apa yang biasa dilakukan .....
x lain dan x bukan LARI DARI RUMAH...,


dengan berharap dia dapat menyakitkan hati ibunya...,dia ingin tahu ..bahawa emaknya yang salah dalam hal yang telah digaduhkan itu....

almaklum mereka yang memikirkan amarah dan melebihkan nafsu ini tidak memikir hal lain termasukla duit..,jadi apabila puas hatinya meninggalkan rumah tadi...dia melarikan diri ke bandar...,jarang mereka lari ke hutan..x pernah dibuat org .

setelah lama berjalan ke sana ke sini perutnya  meminta untuk diisi....

duit x de..!!!

lalu dia hanya memandang sahaja skrin menu di sebuah kedai makanan...
  
ibunya di rumah menengs tak henti henti....menengis kerana kenapa anaknya bisa berperangai sebegini teruk...ya allah!!

sedang anak tadi melihat segala bagai jenis makanan...lalu pemilik kedai merasa curiga kepada anak itu..mungkin hendak mencuri ..bisik hati pemilik itu.... 
lalu dipanggil anak itu dan bertanya...

saya lapar tetapi saya tidak mempunyai duit ...~ oh rupanya lapar ....dipanggil anak itu  kedalam kedai dan menjamunya makanan dan minuman....

si anak ni berbisik...eh baiknya pakcik ini...dia bukan kenal aku tapi masih diberi makan.., kalau lah dia tahju peranagi aku macam kat rumah tadi..macam mana pulak layanan nya eak???

sedang dia menjamu makanan pekcik tadi bertanya kepadanya..kenapa engkau begini..?? 
erm ... teragak agak si anak tadi nak bercerita..tapi diceritakan juga masalah itu kepada pakcik tadi...

memang patutla engkau begini..kalau pak cik tahu sejak awal perangai kau begitu kepada ibu kau..tak teringin pakcik nak memberi macam ni kat engkau....pak cik itu tadi teru menerus menasihati si anak...

lalu si anak akur dengan nasihat pakcik tadi..

"walaupun ibu kamu seperti itu...,tapi dia tetap menganggap engkau sebagai anaknya walaupun engkau buruk pekerti.. "

kasih ibu tiada bertepi .., pergilah kamu pulang dan mohon maaf kepadanya ..,perkara kecik macam itu x perlulah kamu nak memperbesarkan.. pergila..

hargailah sebuah penghargaan dari ibu yang sentiasa menjaga kamu sejak dari kecil..



lalu pulangla anak itu tadi..dan sekali lagi si ibu nangis tetapi ini nangis kerana anaknya berubah...terima kasih ya allah!!!


cuba kita lafazkan kata - kata ini pada kedua orang tua kita..


"KERANA EMAK DAN AYAHLA..SAYA BERJAYA HINGGA TAHAP INI.."

"SAYA BERSYUKUR KEPADA ALLAH KERANA MENGURNIAKAN EMAK DAN AYAH "



love there  not  fail...please trust me!!

selamat hari ibu ....mak .....

Di samping itu juga.....

Jumaat, 6 Mei 2011

YA ALLAH ..zuhudnya...

bismillahirohmannirrohim....,
salam kasih salam mesra n Assalamualaikum sahabat handai alam maya..,
moga pertemuan kita dalam tinta tinta dakwah ini berkekalan hingga mencapai syurgaNYA...,



"YA ALLAH ZUHUDNYA DIKAU"

saya sebenarnya lebih suka menyampaikan sesuatu perkara melalui sebuah cerita jadi izinkan saya mendodoikan semua dengan sebuah kisah yang jauhnya dari Malaysia..
iaitu 'BASRAH'


macam pernah dengar jer..?? mungkin segelintir dari anda yang pernah mendengar cerita ini mengenai 
HASSAN AL -BASRI...
inshaallah...maybe anda pernah mendengar ...

erm... ...what of the meaning >>>>>> ZUHUD...

zuhud ini  adalah...

satu hari Hassan al- Basri mengajar anak - anak muridnya mengenai ZUHUD...


sebelum ini hassan al-basri merupakan seorang yang berumah besar..tetapi tidak mempunyai apa apa di dalamnya..,pakaian nya buruk dan lusuh...,dan akhlaknya cukup memikat hati...ramai yang sayang akannya..

dan pada hari itu , dia memakai selendang yang dibeletnya dileher..
selendang itu cukup mahal...
cukup istimewa...
dan...
tidak pantas untuk hassan al-basri memakainya kerana dia seorang yang zuhud...,
malah sedang bercerita dengan anak didiknya mengenai zuhud...
?????,pening-pening...


lalu disebabkan kebinggungan ini...salah seorang anak didiknya menegurnya kerana dia menganggap pelik...
cakap tak serupa bikin...~~

'wahai guruku ...mengapa engkau bercerita..menasihati kami ..berzuhud...sedangkan apa yang guru pakai itu tidak seperti apa yang guru ungkapkan...kenapa wahai guru"

kemudian hassan al-basri menerangkan kembali kepada anak didiknya...

" ZUHUD INI APABILA DIA MEMPUNYAI HARTA...DIA TIDAK SAYANG KEPADA HARTANYA...,SEBAGAI CONTOH APABILA BARANGAN MAHAL ,ATAU UNIK DAN INDAH DIMATA KAMU..,TETAPI APABILA KERUSAKAN BERLAKU KEPADA BARANG TERSEBUT KAMU TIDAK TANGISINYA...KERANA ITU BUKANLAH HAK MILIK KEKAL KAMU.."

sedang ia menerangkan pengertian zuhud...
hadirnya seorang yang miskin meminta pertolongan kepada  hassan al-basri..kerana sudah lama dia kelaparan...

lalu hassan al-basri menyerahkan selendang yang mahal dan mewah itu kepada si miskin tadi...terkejut anak didiknya..kerana gurunya menyerahkan sebegitu kepada si miskin ini..dan anak didiknya faham akan tindak gurunya..kerana itulah zuhud yang sebenar..ia tidak sayang akan harta bendanya...

.........................................................................................................................................................

the moral of story...

renung renungkan dan selamat beramal ...semoga kita sentiasa berzuhud dihadapan allah

kerana kita tidak tahu bilakah kita akan menghadapNYA...



wallahu'alam..salam kasih dari saya..

Selasa, 3 Mei 2011

hendak dimuliakan...

.manusia.
sentiasa mengharapkan yang terbaik
.malah ingin juga merasakan orang menyanjungi sertA dihormati

{sudah menjadi lumrah sebagai manusia}


bak kata orang - orang...:

"jadilah kamu seperti pokok yang tinggi (pokok kelapa ) yang sentiasa tinggi serta selalu menemui matahari berbanding pokok yg lain....,dan apabila kamu menjadi pokok yg tinggi harus ada ketahanan yang kuat kerana ujian yang bakal melanda kamu...ex. angin ( ujian allah)...tetapi apabila kamu tidak sanggup untuk menghadapinya..silalah kamu menjadi daun lalang yang tidak perlukan rintangan seperti itu...malah sentiasa berada dalam keadaan orang memijak kita...tidak langsung mempedulikan kita..."

pilihla yang mana terbaik buat diri ....

***************************************************************************

3 PERKARA YANG HARUS TERSEMAT DALAM DIRI 

~mendapatkan guru yang mursyid~


sebagai contoh 'imam hassan al banna'

kemudian 

~mempelajari ilmunya serta mengamalkan~


dan yang ketiga 

~ menyebarkan ilmunya serta bersikap rendah diri.~



semoga kita berjaya didunia dan akhirat ...ameen...

Sometimes, when making a sin ..., ... when a new torment want to realize ... That's a trickperformed by SATAN want ... so we ran away from the auspices of God .. (nauzubillah)... For what? ... because the devil will never displace the body from lead humans until the end of life of a man ...
make the different person..may allah bless us!!

waallahu'alam..

Ahad, 1 Mei 2011

pengubat grief

Ku  memohon dalam sujudku padamu,
Ampunkanlah segala dosa dalam diri..,
Ku percaya engkau bisa meneguhkan..,
Pendirianku...,keimananku....,
"Catatan kali ini khas saya dedikasikan buat teman seperjuangan saya..dalam erti kata yang lebih mulia...dialah peneman saya di akhirat kelak..inshaAllah.,,semoga kita semua selalu mengambil berat akan mashalat org sekeliling kita ..ameen.."

 pesanan khas dari saya~~baby~~

huhuhu...!!!!!!!!
mengeluh????
cube kata sesuatu yang lebih manfaat ckit...
manfaat cam ne...?? dah keluh gitula bunyi yer.....
ke islamic ckit....macam astagfiruallah ker..., memuji nama Allah ker...???kan elok sikit dari perkataan
HUHUHUHU!!


( tak tuju kat sape sape tau..jangan ade yang terasa..dialong diatas tidak ader kena mengena dengan yang hidup ataupun mana mana allahyarham...cuma rekaan semata mata.. :) )

>>> mari sini sat pembaca sekalian yang budiman...,saya nak bawak saudara saudari semua melalui mesin doraemon....,( kita berimaginasi yer) <<<

ke mana ??
 ke lipatan tahun 80-an....,

mengenai seorang pelajar lepasan spm yang result nya cukup hebat tetapi ader yang terkurang sikit...
kerana subject englishnya dalam situasi fail ...

tetapi apa yang dia lakukan ...,??,sama macam insan yang kehilangan identiti diri kerana beliau seorang murid yang tidak pernah menduduki peperiksaan dunia dalam kertas english memperolehi selain..B,C,D,E,hatta FAIL....only A!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!,

sebarang tawaran dari universiti awam , satu pon tak menjejak ke ruang peti posnya..., nak citer tawaran dari luar negara..atau biasiswa... tak usah cakapla... x ada langsung..,almaklum sekarang nak keluar negara subject BI haruslah A..,

jiwanya cukup terseksa..tersirat..menghadapi saat seperti itu...asyik serba tak kena dengan kehidupannya pada waktu itu....


tetapi kekuasaan Allah itu tiada yang bisa menolak...beliau diterima di sebuah kolej swata yang islamic...
setelah itu ,dia cuba untuk menerima seadaanya...pasrah..~

dan apabila sudah mendaftar, beliau dan kesemua pelajar baru di kehendaki untuk menjalani suatu ujian khas untuk mengklasifikasikan kelas antara lemah n okey...~

dan setelah semuanya berjalan dengan lancar..result ujian itu sudah berada pada yang pensyarah....
satu satu nama disebut untuk dibahagikan kepada bebarapa kelas..,yang paling terkejut dek melompat, nama beliau berada di dalam kelas pertama ..beliau berada dalam kategori pelajar yang mendapat spm 7a keatas dan BI mereka semua a.....tidak sepertinya...~

jadi pensyarah itu pon check balik...betul ke tidak nama si beliau ni dok tang kelas first.....,ternyata beneran.....

but Allah tahu apa yang dia laksanakan ...memang allah sengaja menganugerahkannya sewaktu spm BI >>G,
kerana disebalik kekecewaan itu akan hadir kegembiraan ...

sebelum ini beliau adalah insan yang biasa , tidak menutup aurat..,kefahamannya mengenai islam .cukup terbatas...,kerna itu Allah menyelamatkan nya ...,

dan setelah memasuki alam kolej itu..beliau lebih manis kerana bertudung dan memiliki akhlak yang sopan...

kerana takdir Allah itu cukup baik bagi hambanya...


itulah manusia ..mereka tidak lihat pada kekuasaan Allah tetapi hanya menilai melalui kecacatan diri....
allah tahu apa yang terbaik untuk kita...kerana semua nya Allah nak sediakan yang terbaik untuk kamu di masa hadapan..,biarlah kita merasa sedikit kedukaan kerana masa kebahagianmu akan tiba..i.Allah...
may alah bless us!!
engkau satu cinta ..,
yag selamanya aku cari
tiada waktu ku tinggalkan....
demi cintaku kepadamu..
walau seribu rintangan ,
kan menghadang dalam diri..,
ku teguhkan hati ini..,
hanya padamu....

sharing is caring!!!
special 4 sharifah husna syed murzaki...
WAALLAHU'ALAM..



Terdapat ralat dalam alat ini

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...