Ahad, 8 Mei 2011

MENGHARGAI ...

huhuhu..menegeluh oh no ~~
Assalamualaikum semua ..semoga sihat walafiat atas kehendakNYA.. inshaAllah...

pernah x Antunna semua dengan situasi ini?? :


atau seperti ini..but jarang yang melafazkan sedemikian..:



macam mana sekarang..., kita susah nak melafazkan penghargaan kepada manusia lain kenapa...boleh saya tahu apa reason anda...?????

JAWABLA,...janganla mengharap saya jawab...,
Allah daku dah perasan pulak dah...

erm x pe...biar say beri jawapanya melalui sebuah cerita....

the story about seorang emak dan seorang anak.....

Pada waktu itu si anak sedang marahkan si ibu hanya perkara kecil.., mungkin makanan x sedap..atau duit tidak cukup diberi ibu..atau apa apa sahaja ..,yang penting masalah yang bukan mengegarkan dunia....



Apabila anak ini bertitle remaja..... apa yang biasa dilakukan .....
x lain dan x bukan LARI DARI RUMAH...,


dengan berharap dia dapat menyakitkan hati ibunya...,dia ingin tahu ..bahawa emaknya yang salah dalam hal yang telah digaduhkan itu....

almaklum mereka yang memikirkan amarah dan melebihkan nafsu ini tidak memikir hal lain termasukla duit..,jadi apabila puas hatinya meninggalkan rumah tadi...dia melarikan diri ke bandar...,jarang mereka lari ke hutan..x pernah dibuat org .

setelah lama berjalan ke sana ke sini perutnya  meminta untuk diisi....

duit x de..!!!

lalu dia hanya memandang sahaja skrin menu di sebuah kedai makanan...
  
ibunya di rumah menengs tak henti henti....menengis kerana kenapa anaknya bisa berperangai sebegini teruk...ya allah!!

sedang anak tadi melihat segala bagai jenis makanan...lalu pemilik kedai merasa curiga kepada anak itu..mungkin hendak mencuri ..bisik hati pemilik itu.... 
lalu dipanggil anak itu dan bertanya...

saya lapar tetapi saya tidak mempunyai duit ...~ oh rupanya lapar ....dipanggil anak itu  kedalam kedai dan menjamunya makanan dan minuman....

si anak ni berbisik...eh baiknya pakcik ini...dia bukan kenal aku tapi masih diberi makan.., kalau lah dia tahju peranagi aku macam kat rumah tadi..macam mana pulak layanan nya eak???

sedang dia menjamu makanan pekcik tadi bertanya kepadanya..kenapa engkau begini..?? 
erm ... teragak agak si anak tadi nak bercerita..tapi diceritakan juga masalah itu kepada pakcik tadi...

memang patutla engkau begini..kalau pak cik tahu sejak awal perangai kau begitu kepada ibu kau..tak teringin pakcik nak memberi macam ni kat engkau....pak cik itu tadi teru menerus menasihati si anak...

lalu si anak akur dengan nasihat pakcik tadi..

"walaupun ibu kamu seperti itu...,tapi dia tetap menganggap engkau sebagai anaknya walaupun engkau buruk pekerti.. "

kasih ibu tiada bertepi .., pergilah kamu pulang dan mohon maaf kepadanya ..,perkara kecik macam itu x perlulah kamu nak memperbesarkan.. pergila..

hargailah sebuah penghargaan dari ibu yang sentiasa menjaga kamu sejak dari kecil..



lalu pulangla anak itu tadi..dan sekali lagi si ibu nangis tetapi ini nangis kerana anaknya berubah...terima kasih ya allah!!!


cuba kita lafazkan kata - kata ini pada kedua orang tua kita..


"KERANA EMAK DAN AYAHLA..SAYA BERJAYA HINGGA TAHAP INI.."

"SAYA BERSYUKUR KEPADA ALLAH KERANA MENGURNIAKAN EMAK DAN AYAH "



love there  not  fail...please trust me!!

selamat hari ibu ....mak .....

Di samping itu juga.....

buat insan yang bernama

 SITI BALKIS AMALLUDIN..,

hari ini hari bersejarah buat kamu...,jadi lah kamu seperti muslimah yang baik budi pekertinya....kerana umurmu sudah bertambah....dan jangan lupa pada imanmu kerana ia perlu diupdated..may allah bless us!!



Wallahu'alam....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terdapat ralat dalam alat ini

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...