Selasa, 21 Jun 2011

diri mereka pada diri kamu.....

Assalamualaikum semua ..semoga kita masih dikurniakan nikmat iman dan islam pada hari ni inshaallah...



menarinya jari saya di keyboard ni bukan untuk menyanyi..bukan untuk memposing..tapi untuk berkongsi sebuah cerita yang amat mencuit hati saya...cukup menjelaskan kerinduan seorang anak terhadap kasih sayang seorang ayah yang jarang memberikan masa untuk anaknya bermesra bersama ayah...



pada suatu hari...seorang ayah baru sahaja pulang kerumah sambil menggalas beg ...setibanya si ayah membuka pintu rumah...cepat langkat si anak membantu menolong ayahnya membawa beg yang dibimbit ayahnya itu sambil bertanya...

" ayah , ayah, amin nak tanyer ayah sesuatu...tapi ayah jangan marah yer..."dengan mimik muka yang ceria dia bertanya...

dengan berat mulut kerana keletihan ayahnya menjawab " erm apanya amin..."

"ayah..amin nak tahu dalam satu jam ayah keje ..berapa gajinya..." terkejut si ayah dek soalan yang di tanya anaknya..

lalu...." apa yang amin tanya nie..ni kan hal org dewasa..kenapa umur 7 tahun nak tahu benda
 macam ni "
dengan nada marah ayahnya mengatakan...

"amin hanya nak tahu saje dalam satu jam tu..bukan amin tanya soalan yang betul..."nada anaknya seakan keruh...sedih dengan jawapan yang diberi oleh ayah..sedih....

"nak tahu sangat ker...gaji ayah 20 ringgit dalm satu jam.." menjawab ayahnya bila di lihat anaknya mula menghindarkan diri darinya...




anaknya kembali riang..." ayah ayah...!!! amin nak rm 10.00 boleh..."

kembali ayahnya denga nada yang marah..." kenapa ni tiba tiba sahaja minta 10.00 ringgit nie...kecik kecik dah minta duit banyak...kenapa x cukup ka duit yang dah ayah beri selama nie..entah entah nak beli permainan..buat apa dengan duit ni..." soal ayahnya...

" JAWAB!!!!!!!!!!!!" ayahnya menengkingnya menyebabkan anaknya terkedu sebentar lalu lari kearah bilik ...sedih dengan ungkapan tadi...

setelah itu..ayahnya duduk sebentar..tenangkan jiwa...'kenapa dengan amin tu..tiba tiba saja minta duit yang banyak...kat sekolah banyak ke benda yang perlu dibayar...'......fikir ayahnya...'mungkin ade sesuatu amin minta duit itu...tidak pernah amin minta macam ni'..lalu ayahnya dengan rasa bersalah ...cube untuk memujuk anaknya. ....


"AMIN...nah ambil nie...janji dengan ayah duit ni untuk kegunaan yang berguna sahaja yer..." seronok amin....

kemudian amin terus menyelak disebalaik bantal...sambil mengeluarkan duit seringgit seringgit ..yang berjumlah 10.00 ...belum sempat amin bersuara,....sekali lagi ayahnya naik darah...

" amin....kenapa amin minta duit lagi kalau dah ade sepuluh ringggit di tangan amin..kenapa amin tipu ayah ni...amin dapat duit tu dari mana>??????" amin seakan  terkejut dengan tindakan ayahnya

terus sahaja....."ayah amin nak berikan rm 20.00 ni untuk ayah"

pelik ayahnya.." kenapa pulak beri pada ayah bukan tadi amin yang meminta sgt "

" amin nak bayar pada ayah rm 20.00 ni untuk esok ...satu jam amin nak ayah bersama amin..luangkan masa ngan amin..boleh kan kalau ayah datang lambat esok sejam...amin dah bayar kat ayah dah  i..." rayu anaknya...




menangis ayahnya dengan kata kata anaknya tadi...seakan sedih denga pengakua yang diberi oleh anaknya..sugguh mmg dia jarang meluangkan masa bersama amin...

"amin ..anak yang ayah kasihi...ayah terharuuuu dengan amin..ayah minta maaf  sebab dah banyak marah amin...inshaallah amin x payah bayar duit tu pada ayah kerana ayah ingin menjadi seorang ayah tanpa perlu membayar...ayah sudah lama mengabaikan amin...ayah minta maaf sekali lagi."


Andai kita seorang muslim...pernah tidak kita mempedulikan orang sekeliling yang sentiasa bersama kita...pernah x kita mengambil tahu tentang kesihatannya..tentang apa masalah yang sedang dia alami.....

PERNAH ATAU TIDAK....TEPUK DADA ..TANYA IMAN...

janganlah kita mengabaikan mereka...kerana mereka yang berada disekeliling kita ni lah yang menjadi sumber kekuatan diri kita...







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terdapat ralat dalam alat ini

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...